Gravad lax och hovmästarsås

0
Förra veckan var jag på ett stort och fint julbord med mitt jobb och vi bjöds verkligen på ett överflöd av olika sorters rätter. Men på mig är det nästan lite bortkastat eftersom jag i stort sett bara äter fiskrätterna. Jag frossade i olika sorters inlagd sill, kall- och varmrökt lax, räkomelett och jansson. Och sen gick jag direkt på efterrätts bordet! Kanske slinker det ner en och annan köttbulle men skinkan, korvarna, syltan och revbensspjället kan jag verkligen vara utan.

 
Ett måste för mig på julbordet är gravad lax och hovmästarsås. Det här är min farmors recept. Hon har alltid varit den som stått för allt det goda på min familjs julbord, men i år har jag fått ta över den gravade laxen. Det må vara min farmors recept, men det återstår att se om laxen blir lika god som hennes (nu ska den få ligga i kylen och gotta till sig fram till julafton). Här kommer i alla fall receptet:

Gravad lax

Ingredienser
1 laxsida, utan ben men gärna med skinnet kvar
strösocker, 1/2 dl för varje kilo lax
salt utan jod, 1/2 dl för varje kilo lax
vitpepparkorn, stötta
1 rejäl knippa dill

Gör så här:
1. Lägg laxen i en ugnsfast form med skinnsidan nedåt.
2. Blanda socker, salt, stött vitpeppar och grovhackad dill (använd de grövre kvistarna till att grava laxen och spara de finare kvistarna till hovmästarsåsen). Strö blandningen över laxsidan. Om du vill grava två laxsidor lägger du den andra laxsidan ovanpå dillblandningen med skinnsidan uppåt.
3. Stoppa formen i en plastpåse och tillslut ordentligt. Låt stå i kylskåpet i 2-3 dygn. Vänd på laxsidan morgon och kväll. Hur lång tid det tar beror på hur tjock laxsidan är. Smaka för att avgöra om du är nöjd med smak och konsistens.

Hovmästarsås


Ingredienser
1 äggula
1 msk strösocker
2 msk vitvinsvinäger
2 msk söt och mild senap (t.ex. Stjernströms)
1 dl rapsolja (eller annan neutral olja)
salt
vitpeppar
dill

Gör så här:
1. Häll äggulan, socker, vinäger och senap i en skål. Vispa ordentligt med elvisp.
2. Häll oljan i såsen i en fin stråle och fortsätt samtidigt att vispa kraftigt.
3. Smaka av såsen med salt, nymald vitpeppar och hackad dill.

Kanske gillar du också...

 
Västerbottenlax Laxburgare med
mangodressing
Lax i hummersås
Trackback