Bananmuffins med chocolate chips

8
Jag har äntligen investerat i ett nytt objektiv till min systemkamera. Har inte varit riktigt nöjd med de bilder som jag fick med det standardobjektiv som följde med kameran så jag har länge funderat på att köpa ett lite bättre porträttobjektiv. Dels för att ha till bilderna här på bloggen så klart, men också för att ta bättre bilder på nära och kära.
 
Men som ni kanske vet är det ju inte direkt billigt med objektiv, så det har liksom inte blivit av. Förrän jag hittade det perfekta objektivet nedsatt med 50%! Det är ett Canon 60mm 2.8 med macro som egentligen kostar runt 3700 kr. Absolut inte det dyraste objektivet man kan köpa, men betydligt bättre än det jag hade innan.
 
 
Resultatet då? Jag är väldigt nöjd, trots att det fortfarande inte är ett jättedyrt objektiv. Skärpan och färgerna blir verkligen bättre och sen får man det där djupet i bilderna som jag tycker så mycket om. Ni vet - när ett objekt är i fokus och resten av bilden är lite suddig? Perfekt för att fotografera mat och porträttbilder!
 
 
Dessa bananmuffins är härligt saftiga med massor av god mörk choklad. Perfekta att baka när man har ett gäng bananer som börjar bli lite för bruna. Godast är de att äta så snart de svalnat något, men de håller sig i ca 1 vecka i kylskåpet.
 

 Bananmuffins med chocolate chips

 
ca 8 muffins
 
Ingredienser
3 mogna bananer
1/2 dl strösocker
2 msk flytande honung
1 ägg
drygt 1 dl solrosolja (eller annan neutral olja)
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 1/2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 dl chocolate chips (eller hackad mörk choklad)
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Skala bananerna och mosa dem i en skål. Tillsätt socker, honung, olja och ägget. Vispa kraftigt ett par minuter tills allt är väl blandat.
3. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt. Vänd ner i banansmetet. Rör ner chokladen.
4. Fyll muffinsformar med smet, ungefär 2/3 upp. Grädda i 20-25 minuter eller tills du kan testa med en sticka som kommer upp torr. Låt svalna och pudra eventuellt med florsocker.

Kanske gillar du också...

 
Choklad- och bananmuffins Pecan Banana Bread
Kommentarer
Kommentarer
   
   
♥ ♥ ♥ BAMBI - har bakat kakorna som smälter i munnen MELTAWAYS! ♥ ♥ ♥  

Ja, det är verkligen roligt att ha lite olika objektiv. Mitt favoritobjektiv måste vara det på 18 mm 1.8 :)

   
   
Leila  

ser mumsigt ut :) Tjusig blogg !

//leilaportfolio.blogg.se

   
   
viktoria  

ville bara säga att WOW vilken bra blogg ! Kommer verkligen kika in igen.. Kram

Svar: Tack :) Välkommen tillbaka!
mskafferi.blogg.se

   
   
Alexandra - kärlek på tallrik  

1. Gud vad gott med bananmuffins, speciellt med choklad i! Det är nog ändå en av de allra bästa smakerna på muffins. Yum!
2. Jag har ett annat objektiv, men jag använder det inte av ren lathet. Jag är liksom inte så insatt i det där med att ta bra bilder, utan kör mest på att ta en bild innan maten är uppäten, typ. Men jag vill också ta bilder som ser så snygga ut som dina, så jag får nog börja lägga ner lite energi på att byta ut objektivet jag har ;)
3. För någon vecka sedan fick jag ett härligt paket på posten, fullt med muttiprodukter! Tack snälla, jag är SÅ glad över vinsten <3 Nu måste jag bara bestämma mig för vad jag ska börja att göra med alla godsaker :)

Svar: Jag vet, det är ett ständigt dilemma om man ska orka ta ordentliga foton innan man sätter sig ner och äter det man lagat. Dessutom blir man ju väldigt beroende av bra dagsljus om man vill ta bra bilder. Kul att du gillade vinsten :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Linda  

Underbar blogh du har! Har följt dig ett bra tag nu och tröttnar aldrig :) måste fråga... Vart hittat man dessa underbara muffins formar? Hade passat perfekt till fikat vi ska bjuda på i slutet av vår semester :) Med vänlig hälsning, Linda :)

Svar: Men tack :) Vad kul att du gillar bloggen! Muffinsformarna köpte jag på en rea på Åhlens för en tid sedan. Jag kan tänka mig att kanske just dessa formar inte finns kvar men att du kan hitta något liknande där. Lycka till med fikat :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Marja - Baka Sockerfritt  

Så goda de ser ut! Älskar banan och choklad :)väldigt söta muffinsformar dessutom.

   
   
Annie - MatSkap  

Tack för ett fint recept med banan. Det finns inte så många bra sådana.

   
   
Sofia/ Kreativ inredning  

Hej Stephanie! Vilken underbar blogg du har- recepten, bilderna, designen! Jag är också sugen på att köpa ett bättre objektiv till min kamera, det blir ju så snyggt med macro! Ha en fin dag!

MVH
Sofia/ Kreativ inredning

Svar: Tack så hemskt mycket Sofia! Jag kikade in på din blogg också och blev glad över att hitta en så inspirerade blogg om heminredning, vilket är ett annat stort intresse. Känner att jag skulle vilja förnya lite här hemma så jag kommer absolut titta in hos dig snart igen :)
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback