Chocolate Chip Cookies

När jag var i USA nyligen passade jag på att köpa med mig flera olika sorters "chocolate chips" hem. Jag har sett att det går att köpa även i vissa välsorterade mataffärer här i Sverige som har en "amerikansk hylla". Men i Sverige är de ganska dyra och som sagt inte helt enkla att få tag i.


Mitt lager med chocolate chips kom väl till hands i helgen när vi skulle ha kalas. Jag bakade en stor sats chocolate chip cookies som uppskattades av både stora och små.


Om du inte kan få tag i chocolate chips går det minst lika bra att använda sig av motsvarande mängd vanlig choklad hackad i lagom stora bitar. Jag tycker bara att det är så himla smidigt att slippa hacka chokladen. Sen känns det även lite mer autentisk amerikanskt med riktiga chocolate chips.

Chocolate Chip Cookies


ca 60 små kakor

Ingredienser
5 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
drygt 100 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl strösocker
2 dl brunt farinsocker
1 tsk vaniljextrakt (eller 2 tsk vaniljsocker)
2 ägg
5 dl chocolate chips (eller hackad mörk choklad)

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 190 grader.
2. Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en skål.
3. I en annan skål, vispa ihop rumsvarmt smör, strösocker, farinsocker och vaniljextrakt (alt. vaniljsocker) till en krämig smet. Tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt i smeten efter varje ägg. Fortsätt vispa och tillsätt lite av mjölblandningen i taget. Tillsätt chokladen och blanda ordentligt.
4. Klicka ut matskedstora kulor av smet på en bakplåtsklädd plåt, med ca 5 cm emellan.
5. Grädda i 8-10 minuter eller tills kakorna är gyllenbruna. Ta ut kakorna och låt svalna ett par minuter innan du flyttar över dem till en galler för att svalna helt.

Kanske gillar du också...





Chocolate Chip Orange
Cookies
Biscotti Choklad- och nötcroissanter
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Veronica  

Jag brukar oxå handla med mig chokladknappar hem från USA. Chokladknapparna finns hemma på Citygross och de är, precis som du säger, jättedyra i Sverige. Ska tillbaka till USA inom kort o jag älskar att botanisera i bak- och köksaffärer :o)

   
   
Louise  

Åh, din blogg är helt underbar och jag älskar alla recept!

   
   
DUOMUNDI  

Åh, gud vad gott!

   
   
Becca  

Åh vad jag letat efter ett recept på chocolate chip cookies!! Ska definitivt prova det här någon gång snart!! :D

   
   
Eellaaa  

Dom finns att köpa på fina konditorier eller bagerier! :) ganska lätt egentligen att få tag i + internet finns det massor utav :). Det där såg jätte gott ut :D

   
   
Mrs Sunshine  

Jag älskar utbudet i en amerikansk mataffär!! Sist släpade jag hem en hel massa, men synd man måste tänka på bagagevikten;-)

   
   
sanna  

åh ser ju helt gudomliga ut.. jag väntar fortfarande spänt efter recept på choklad muslin du pratade om förut :D

   
   
Matilda  

Naaaah så sugen jag blev på kakor nuu!

   
   
Sanna  

Vad kul att höra att det är fler som shoppar bakgrejer på resor. Härliga bilder!

   
   
MustaschMannen  

sinnebilden av en kaka!!!

   
   
Helena  

Åh, blir verkligen sugen på att äta kaksmet när jag ser den bilden!!! :P

   
   

hej hej! gillade verkligen din idé till chokladmousse i ägg. har gjort ett lite annat recept, och tänkte lägga ut det på min blogg, men jag undrar om det är du som kommit på detta, o att du isf vill att jag länkar till din blogg?

mvh moa.

   
   
CJ  

Vilken fantastisk blogg du driver, så många härliga recept som ska testas! :) Bilderna är helt fantastiska också, blir lite nyfiken på hur du fotar dina matbilder? Vad har du för kamera t ex?

   
   
Molly  

gu va gott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback