Rabarber- och jordgubbspaj

3
Jag kanske är lite efter, men jag har precis upptäckt hur gott det är att kombinera rabarber och jordgubbar. Och smulpaj kan ju vara den ultimata efterrätten att slänga ihop när man får oväntat besök! Det går snabbt och oftast har man alla ingredienser hemma.

Rabarber- och jordgubbspaj


Smuldeg:
2 dl vetemjöl
2 dl havregryn
0,75 dl strösocker
100 g smör

Fyllning:
3 stjälkar rabarber
0,5 liter jordgubbar
0,75 dl strösocker
2 msk potatismjöl

Gör så här:
1. Blanda mjöl, havregryn och socker i en bunke. Skär fast smör i småbitar och fördela med fingertopparna till en smuldeg.
2. Skala och skär rabarber i centimetertjocka bitar. Skölj och snoppa jordgubbarna och skär dem i mindre bitar.
3. Lägg rabarber och jordgubbar i en ugnssäker form. Strö över socker och potatismjöl. Fördela smuldegen över fyllningen.
4. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 15-20 minuter.

Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

Kanske gillar du också...





Bakad choklad
med vaniljglass
Vaniljgratinerade
rabarber
Hallon- och
kanelmojito
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Anonym  

Så mumsigt!

   
   
Emelie  

jordgubbspaj är den godaste pajen enligt mig, testa det för första gången i torsdags :))

   
   
Slickepotten  

Mums vad gott!



Jag gjorde en liknade variant med hallon och rabarber, det blev också supergott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback