Rågkusar

0
En sak som aldrig har varit min starka sida är att baka bröd. Alldeles för ofta har resultatet blivit misslyckat - antingen jäser inte degen som den ska eller så blir brödet torrt och tråkigt. Jag är alltid lite nervös när det finns jäst i receptet, känns som att det kan gå hur som helst då. Och antagligen är det därför det knappt har dykt upp några recept på matbröd här på bloggen.
 
 
Men på senare tid har jag börjat använda mig av några enkla små knep som gör att jag lyckas bättre med brödet eller kanelbullarna. Det handlar inte om något revolutionerande, och antagligen känner många av er redan till detta, men jag tänkte ändå dela med mig av det lilla jag har lärt mig.
 
För det första har jag slutat värma vätskan tillsammans med smöret när jag bakar. Istället låter jag de ingredienser som vanligtvis förvaras kallt (t.ex. mjölk, smör, jäst och ägg) ligga framme i rumstemperatur ett par timmar innan jag sätter igång och bakar. Om man planerar att baka på morgonen kan man låta alla ingredienser stå framme över natten. Då riskerar man inte att vätskan blir för varm, vilket kan förstöra jäsningsprocessen. Dessutom får man ett saftigare bröd om inte smöret smälts utan istället tillsätts direkt i degen.
 
Det andra jag har börjat göra är att byta ut vanligt vetemjöl mot vetemjöl special. Det blir lite dyrare, men är verkligen värt det eftersom brödet blir både fluffigare och saftigare. Jag inbillar mig också att degen jäser bättre med vetemjöl special.
 
Som sagt, inga konstigheter men jag rekommenderar er verkligen att testa om ni inte gjort det redan.
 

Rågkusar

 
ca 16 st
 
Ingredienser
50 g jäst
2 dl ljummet vatten
3 dl mjölk, rumsvarm
1 tsk salt
6 1/2 dl rågmjöl
50 g smör. rumsvarmt
1 dl vetekross
5 1/2 - 6 dl vetemjöl special
1/2 dl rågflingor eller havregryn att strö över
 
Gör så här:
1. Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten och mjölk och rör ut jästen i vätskan.
 
2. Tillsätt salt och rågmjöl och rör om ordentligt. Tillsätt det mjuka smöret i mindre bitar och sedan vetekrossen och vetemjölet. Blanda ordentligt. Låt degen jäsa övertäckt till dubbel storlek, ca 40 minuter.
 
3. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 4 delar. Forma små baugetter och placera dem tätt intill varandra på en plåt klädd med bakplåtspapper. Skär på tvären i mindre bitar.  Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek, ca 40 minuter.
 
4. Sätt ugnen på 225 grader.
 
5. Pensla bröden med lite vatten och strö över råglingor eller havregryn. Grädda långt ner i ugnen i 20-25 minuter.
 
Kommentarer
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback