Hallon- och havresmoothie

Hur är det nu, vågar man äta frysta bär? Ett tag pratades det ju om att man kunde få hepatit av alla möjliga sorters bär, men sen läste jag att faran hade begränsats till frysta jordgubbar. Och om frysta jordgubbar kan vara farliga borde väl samma sak gälla för färsta jordgubbar nu i sommar?
 
Under vinterhalvåret är vi storkonsumenter av frysta bär här hemma och använder dem speciellt för att göra smoothies på morgnarna. Och det känns ju lite jobbigt om man ska behöva koka bären innan man äter dem, plus att man nog inte får samma konsistens på smoothien.
 
 
Hur tänker ni? Vågar ni äta frysta bär eller bär överhuvudtaget? Jag har i alla fall bestämt mig för att lyssna på Livsmedelsverket som säger att smittorisken bara gäller jordgubbar, så imorse gjorde jag en uppfriskande hallonsmoothie med mandelmjölk och lite havregryn i för mer fibrer. 
 
Mandelmjölk (brukar finnas stå mataffären tillsammans med de andra laktosfria mejeriprodukterna) gör smoothien lite "lättare". Den innehåller också en del socker, så det är inte nödvändigt att tillsätta socker separat. Hittar du inte mandelmjök går det utmärkt att använda yoghurt i stället, gärna med vaniljsmak.
 

Hallon- och havresmoothie

 
2 drinkar
 
Ingredienser
200 g frysta hallon
3 1/2 dl mandelmjölk
1 msk havregryn
lite flytande honung att ringla över
 
Gör så här:
Mixa hallon, mandelmjölk och havregryn. Häll upp i glas och ringla över lite honung.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Jela - Nybliven tvåbarnsmamma  

Gud va gott det såg ut!

   
   
michaela ♥  

jag äter frysta bär till varje frukost. det kanske är dumt? tänker på det varje morgon men hoppas att det bara handlar om jordgubbar nu då..

   
   
Linda  

Jag var också livrädd att äta frysta bär efter alarmet om hepatit kom. jag som alltid åt frysta bär till min frukost har levt utan dem nu ett tag. Men nu har jag bara kastat jordgubbarna jag hade i frysen och äter mina hallon igen på morgonen.

Jag brukar ibland göra en liknande smoothie, men har ofta kiwi i också, det tycker jag blir supergott :)

   
   
Hanna  

Jag brukar då äta frysta bär, men sen köper jag inte så mycket frysta bär utan äter de vi odlat själv och har hemma :)
Smoothien såg super god ut! :D

   
   
Pyssel & Papp  

Kan man inte koka jordgubbarna och sedan frysa dem igen? Det blir ju inte riktigt samma. Men om man använder den frysta "sylten" direkt i mixern när man gör smoothies borde det väl ge lite konsistens. Och smak förstås :)

   
   
Babbodil  

Alarmet om hepatit gäller ju frysta jordgubbar, hade det gällt färska också hade Livsmedelsverket informerat om det också så vi utesluter endast frysta jordgubbar och äter de färska.

   
   
Maria  

Du kan utan att oroa dig äta frysta bär, dock inte jordgubbar om du inte tagit twinrix eller liknande. Det gäller inte färska jordgubbar då de inte kommer från samma leverantör. Plus att om du håller dig till svenska bär så kan du pusta ut och skippa orostankarna! Lycka till! :)

   
   

Mandelmjölken brukar inte stå vid mjölkprodukterna alls utan vid det mjölkfria!! Alltså INTE vid laktosfritt utan vid mjölkfritt då det inte är en produkt från kon. Laktosfri blir den förstås eftersom den inta alls kommer ifrån kon :-) utan från mandeln! Men blanda inte ihop laktosfritt och mjölkfritt för det kan betyda livsfara.

Frysta hallon? Är inte de farliga? Har inte vågat äta på ett år för det har ju alarmerats ang dem också.

   
   

Klart att inte färska jordgubbar är samma sak, haha.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback