Smulpaj med rabarber och kokos

4
Igår var vi på bio och såg Baksmällan 3. Hade läst innan att den skulle vara ganska dålig, men jag tyckte faktiskt att den var riktigt bra. Inte lika bra som ettan kanske, men minst lika bra som tvåan. Jag kan ha lite svårt för komedier annars, men jag gillar verkligen humorn i Baksmällan-filmerna. Om du också gör det kan jag verkligen rekommendera Due Date om du inte redan har sett den. Samma galna humor och Zach Galifianakis är med även här.
 
 
 
Rabarberpaj.
 
Behöver jag säga så mycket mer än så? För mig är det nog en av de somrigaste sakerna man kan äta, och definitivt en av de godaste. Sötsyrliga rabarber i kombination med smörig och knaprig pajdeg. Mmmm... Gammaldags vaniljglass är oslagbart till.
 
Den här smulpajdegen är helt klart den godaste jag har ätit. Den innehåller ganska mycket salt vilket är otroligt gott tillsammans med det söta och syrliga. Idag hade jag även i lite kokos i degen för att variera den lite.
 
Om känner för det kan du använda dig av flera små ugnsformar istället för en stor (vilket jag gjorde idag).
 

Smulpaj med rabarber & kokos

 
Ingredienser
3-4 stjälkar rabarber
1 dl strösocker
 
Smuldeg
125 g kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
2 msk kokosflingor (kan uteslutas)
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 tsk flingsalt
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Skölj och skär rabarbern i ca 1 cm tjocka bitar. Lägg bitarna i en smord ugnsform så att det blir ett ca 2 cm tjockt lager. Strö över strösockret.
3. Smuldeg: Skär smöret i bitar. Nyp ihop smör, mjöl, kokos och havregryn till en smulig massa. Blanda i socker och flingsalt.
4. Fördela smuldegen över raberbern. Grädda pajen mitt i ugnen i ca 20 minuter tills den fått fin färg. Låt svalna något och servera förslagsvis med vaniljglass.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Frökenfilantrop II Your cup of tea  

Mumsigt! Älskar rabarber. Min favorit paj är med rabarber och vit choklad. Superlätt är den också du du gör allt samman direkt i formen, inget kladd inte =) Kram

Svar: Ja, rabarber och vit choklad lät som en bra kombo :) Får kanske ta och testa det nästa gång.
mskafferi.blogg.se

   
   
Frugnu  

Hej! Låter som en snarrig paj, påminner lite om den på min blogg fast jag har vitchoklad och mandel istället för kockos . Ha en bra dag.

   
   
Emilia  

Åh rabarberpaj är så gott! :D Ska testa med kokos nästa gång :)

   
   
Ulrica (Från sött till salt)  

Det ser verkligen jättegott ut. Tänkte laga rabarberpaj imorgon på nationaldagen. Ha det fint! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback