Marängswiss med jordgubbar & vaniljgrädde

4
Nu har tiden gått så där otroligt fort igen. Hur kan det redan vara midsommarafton imorgon? Jag hade ju tänkt hinna ger er massor av goda tips inför midsommar, men jag verkar ju vara en obotlig tidsoptimist. 
 
Så nu så här dagen innan får jag helt enkelt välja ut det jag allra helst vill bjuda er på, och när valet står mellan mat eller efterrätt väljer jag alltid efterrätt. Alltid!
 
Med några sorters sill, lite färskpotatis och jordgubbar till efterrätt känner jag mig faktiskt riktigt nöjd med min midsommar. Det behöver inte vara så mycket mer komplicerat än så. 
 
Och med jordgubbar går det ju så klart att göra allt möjligt gott (men det godaste kanske ändå är att äta dem tillsammans med gammeldags vaniljglass och en klick grädde). Varför inte göra en stor skål med marängswiss att bjuda gästerna på? 
 
 
 Att göra egna maränger är superenkelt och blir så mycket godare än att köpa färdiga. Härligt knapriga på ytan och sega inuti. De kan med fördel göras någon dag innan (även om jag nu ger er receptet i sista stund) så att marängswissen snabbt går att slänga ihop strax innan servering. 
 
 
Att blanda vispad grädde med lite crème fraîche och vanilj höjer smaksensationen ännu lite extra. 
 
För min del bär det av till en sommarstuga utanför Eskilstuna imorgon. Hoppas att ni får en härlig och solig midsommarafton vartän ni befinner er :)

Marängswiss med jordgubbar & vaniljgrädde

 4-5 portioner
 
Ingredienser
1 liter jordgubbar (svenska så klart), snoppade och skurna i mindre bitar
1/2 dl strösocker
1 ask färska hallon
2 1/2 dl grädde
2 dl crème fraîche
1 dl florsocker
1/2 vaniljstång, endast fröna
1 liter gammeldags vaniljglass, delad i mindre bitar
 
Maränger
3 äggvitor
1 nypa salt
1 dl strösocker
2 1/2 dl florsocker
2 msk maizena
 
Gör så här:
 
Maränger
1. Sätt ugnen på 120 grader.
2. Vispa äggvitor och en nypa salt med elvisp tills du har ett hårt vitt skum, ca 3 minuter.
3. Fortsätt vispa och tillsätt lite strösocker i taget. Vispa till ett glansigt skum, ca 2 minuter. 
4. Tillsätt florsocker och maizena och vänd försiktigt ner i marängen (om du vill vara säker på att inte få några klumpar i marängen kan du sikta ner florsocker+maizena i smeten - jag orkar dock aldrig göra det och det brukar bli bra ändå). 
5. Klicka ut maränger (ca 1/2 dl stora) på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 40 minuter tills marängerna är hårda och lätt lossnar från plåten (se dock till att de inte börjar bli bruna). Stäng av ugnen och låt marängerna stå kvar i ugnen tills de helt har svalnat.
 
Marängswiss
1. Blanda jordgubbar och strösocker i en skål. Låt stå tills fruktsaften börjar komma fram ur jordgubbarna, ca 20 minuter.
2. Vispa grädde, crème fraîche, florsocker och vanilj till en mjukt skum i en annan skål. 
3. Täck botten på en stor serveringsskål med 1/3 av jordgubbarna. Täck jordgubbarna med 1/3 av gräddblandningen och 1/3 av glassen. Dela 1/3 av marängerna i lite mindre bitar och smula över grädden. Upprepa med resten av ingredienserna. Avsluta med att strö över lite extra jordgubbar och färska hallon.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Joanna / byblondie.se  

Så gott!
Glad Midsommar på dig! :)

   
   
Linda ♥  

Ser sjukt gott ut =)

Gillar din blogg, så bra att få massa mattips. Det är ju så himla tråkigt att laga samma mat varje dag. Samtidigt som det är svårt att komma på vad man ska laga för mat!

Kram

Svar: Tack Linda, vad kul att du tycker det :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Sonja {Dagmar's Kitchen}  

Mums! Jag älskar också marängsviss och extra gott blir det ju på hemgjorda maränger. Vi har haft det som stående "tårta" till barnens kalas de senaste åren, eftersom de ändå inte gillar vanlig tårta.

Superfina Bilder också - som vanligt! Kram

Svar: Ja, det är ju faktiskt helt galet gott :) Lustigt det där med barn och tårta förresten. På alla barnkalas ska de vara tårta, men det verkar ju vara ganska få barn som faktiskt gillar det.
Kram!
mskafferi.blogg.se

   
   
Mary  

Åh! En ny favoritblogg! Vilka underbara recept och fantastiskt fina foton. Hit ska jag komma varje dag! :)

Kram.

Svar: Åh, vad kul att du tycker det :) Du är väldigt varmt välkommen tillbaka!
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback