Pavlova med päron, hasselnötter, choklad & apelsin

9
Igår hade jag lite av en katastrofdag i köket. Hade planerat att tillaga en massa gott att publicera här på bloggen, men iband blir det helt enkelt inte som man har tänkt sig. 
 
Till middag gjorde jag Jamie Olivers fläskkarré som ser otroligt saftig och god ut i hans kokbok. När min köttbit kom ut ur ugnen så den dock ut som en gammal gummisula. Den gick att äta även om köttet var lite segt, men gjorde sig inte alls bra på bild. Vet inte riktigt vad som gick fel (kanske slarvade jag med att täcka köttet ordentligt medan det stod i ugnen) men det blogginlägget gick helt enkelt upp i rök någonstans inne i ugnen.
 
Till efterrätt hade jag gjort en pavlova som faktiskt var jättehög och fin tills det var dags att dekorera den, då den brakade ihop (vilket inte syns så mycket på bilderna). Dessutom glömde jag bort tiden och när pavlovan väl var redo att fotograferas hade solen nästan gått ner, vilket resulterade i några få tråkiga bilder. 
 
Men jag har ju hört att även de bästa kockarna misslyckas ibland, så konstigt vore det väl om vi andra aldrig gjorde det :)
 
Eftersom pavlovan var så otroligt god väljer jag ändå att ge er receptet på den. Jag kommer definitivt göra den fler gånger även om den blev lite misslyckad den här gången. 
 
 

Pavlova med päron, hasselnötter, choklad & apelsin

 
Ingredienser
4 stora ägg, endast vitorna
2 1/2 dl strösocker
2 msk maizena
2 tsk vitvinsvinäger
2 1/2 dl grädde, vispad
1 burk konserverade päronhalvor, delade i 4 delar
1 näve hasselnötter
50 g mörk choklad, 70%, smält
skalet av en halv apelsin, tunt strimlat
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 150 C.
2. I en stor bunke - vispa äggvitorna till ett hårt skum. 
3. Tillsätt sockret lite i taget och fortsätt vispa tills du har ett hårt och glansigt skum. Vänd i maizena och vinäger och se till att allt är väl blandat.  
4. Lägg ett pakplåtspapper på en plåt och markera ut en cirkel ,ca 18 cm i diameter, med hjälp av en rund tallrik. Häll ut äggviteskummet i den markerade cirkeln och forma till en stor platt maräng, ca 8 cm hög.
5. Sänk ugnsvärmen till 120 C och grädda pavlovan mitt i ugnen i 1 timme och 20 minuter. Stäng sedan av ugnen och låt pavlovan stå kvar i den stängda ugnen tills den helt har svalnat.
6. Bred den vispade grädden över pavlovan. Ringla över den smälta chokladen och dekorera med konserverade päron, hasselnötter och apelsinskal. 
Kommentarer
Kommentarer
   
   
michaela- med syskon i magen <3  

ser verkligen tokgod ut!

   
   
Eleonore- Kokboksutmaningen  

Gud så gott! Jag vill ha :D

   
   
Malin ~ Inredning och annat  

Såg ju jättesmaskigt ut! :)

   
   
Sanna  

Ooo, vilket häftig! Åt mycket av denna sort när jag bodde i NZ. Kul att jag nu har ett recept :)

   
   
Joanna / byblondie.se  

Vadå misslyckad?
Den ser ju hur god ut som helst! :)

   
   
Kaffehörnan  

Härligt bloggnamn. De kan misslyckas ibland.

   
   
Lisa  

Gud vad gott!!

   
   
Sofie  

men MUMS!!!

   
   
Sara Ekman  

Men jesus så gott!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback