Smulpaj med äpplen och pekannötter

3
Just nu sitter jag och försöker peppa mig själv att gå och träna innan jobbet imorgon. Som jag säkert har nämnt tidigare är jag fruktansvärt morgontrött och hatar verkligen när väckarklockan ringer, så hur jag ska orka kliva upp och åka iväg till gymmet kl 05.45 imorgon är ju lite av ett mysterium.
 
Men jag behöver verkligen komma igång med träningen igen eftersom jag mår så mycket bättre när jag tränar hyfsat regelbundet. Och som alla med heltidsjobb och familj vet är det inte alltid så lätt att få tid över till annat. Vardagkvällar går i princip bort helt, lunchen behöver jag jobba in för att hinna hämta på fritids i tid och på helgen, ja då kan jag kanske få plats med ett träningspass. Men eftersom jag helst vill träna flera gånger i veckan är det helt enkel tidig morgon som gäller. Attans...
 
Här kommer receptet på det underbara äppelpajen jag gjorde i helgen och som jag lovade att dela med mig av. Nu måste jag nog gå och lägga mig om jag ska orka upp imorgon :)
 

Smulpaj med äpplen & pekannötter

 
ca 4 portioner
 
Ingredienser
6 äpplen
saften från 1/2 citron
1 dl farinsocker
1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk malen kanel
 
Smuldeg
1 dl pekannötter
1 dl vetemjöl
50 g kallt smör
1/2 dl strösocker
1/2 tsk flingsalt
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
 
2. Skala, kärna ur och tärna äpplena. Lägg äpplena i en ugnsfast form, ca 25x20 cm, och häll över citronsaften. Strö över farinsocker, mjöl och kanel och blanda om.
 
3. Smuldeg: Häll pekannötterna i en matberedare och mixa i ca 20 sekunder. Tillsätt mjöl, strösocker, flingsalt och smöret delat i mindre bitar. Fortsätt mixa tills du har en smulig deg. Fördela smuldegen över äpplena.
 
4. Grädda i ugnen i ca 25 minuter. Om pajen fått fin färg men äpplena fortfarande känns lite hårda kan du lägga över en bit ugnsfolie och låta den stå kvar i ugnen en stund till tills äpplena är mjuka och såsiga. 
 
5. Låt äppelpajen svalna och servera den lite varm tillsammans med god vaniljglass.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Joanna / byblondie.se  

Åh, det där låter riktigt gott! :)

   
   
Carina  

Denna måste jag testa låter smaskens

   
   
Emilia  

Åh så gott med äpplen! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback