Salladstacos med chipotlekyckling

4
Nu har det gått drygt en månad sedan vi kom hem från vår mexikosemester och jag har börjat känna ett rejält sug efter den mexikanska maten.
 
Som vanligt när jag är utomlands gillar jag att köpa med mig lite inhemska matvaror hem och den här gången hade jag bland annat med mig några konservburkar med inlagda chipotlechilifrukter. Chipotle är en sorts torkad rökt chili som ger jättegod smak och lagom hetta i grytor, bönröra m.m. Det är också supergott att ha lite chipotlechili i köttfärssåsen för att ge den lite extra sting. 

I välsorterade svenska mataffärer finns det oftast chipotlepasta i texmexhyllan, vilket går jättebra att använda om du inte hittar några hela chipotlechilifrukter.
 
 
Vi bytte ut tortillabröden mot sallad idag, vilket jag verkligen kan rekommendera om man vill ha en lite lättare och hälsosammare måltid.
 

Salladstacos med chipotlekyckling

 
3-4 portioner
 
Ingredienser
400 g kycklingfilé, strimlad i mindre bitar
2 msk olivolja
1 rödlök, strimlad
2 vitlöksklyftor, fint hackade
1 burk krossade tomater
3 inlagda chipotlechilis eller 2-4 msk chipotlepasta (beroende på hur mycket hetta du vill ha)
1 tsk farinsocker
1/2 tsk kummin
1/2 tsk spiskummin
salt & nymalen svartpeppar
 
Gör så här:
1. Hetta upp 1 msk olivolja i en stekpanna. Bryn kycklingen tills den är genomstekt och häll sedan över den i en skål.
2. Häll ytterligare 1 msk olivolja i stekpannan och stek rödlöken på medelhög värme tills den blivit mjuk utan att få färg. Tillsätt vitlöken mot slutet så att den inte blir bränd. 
3. Tillsätt krossade tomater, fint hackade chilifrukter/chipotlepasta, farinsocker och kryddor till stekpannan. Salta och peppra. Låt såsen puttra på svag värme i 15-20 minuter tills den börjar tjockna. Tillsätt då kycklingen och låt puttra ytterligare 5 minuter. Smaka av och justera eventuellt kryddningen. 
4. Servera förslagsvis med tillbehören nedan.
 
Tillbehör
salladsblad (jag använde huvudsallad)
enkel tomatsalsa (körsbärstomater, strimlad salladslök, lite limejuice, flingsalt och nymald svartpeppar)
avokado, skivad
färsk koriander
jalapeños
gräddfil
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Beata  

Det ser verkligen helt, helt perfekt ut.

Svar: Tack Beata :)
mskafferi.blogg.se

   
   
JUNITJEJ  

Vad det ser gott ut!

Svar: Tack :)
mskafferi.blogg.se

   
   

Alltså din mat och din smak på recept är EXAKT sånt som mina smaklökar vill ha! Har aldrig tidigare hittat en blogg som så på pricken lägger ut recept på precis sånt jag älskar. Bilderna är dessutom underbara. Jag har bara en liten fråga.. Varför kan man inte trycka på "äldre inlägg" när man scrollat längst ner på en kategori? Vill ju läsa även dina gamla inlägg! Eller är det jag som gör fel? :)

Svar: Vad kul att du tycker det, vad glad jag blir :) Men vad konstigt att du inte lyckas klicka fram äldre inlägg... Har du bara försökt från start sidan? Där finns det ingen länk till äldre inlägg (blogg.se har av någon konstig anledning tagit bort den funktionen) men om du är inne på t.ex. "bakverk" ska länken fungera. Det gör den på min dator. Hoppas att du får det att fungera. Annars kan jag avslöja att jag håller på att göra ett receptarkiv där man lätt kan få en överblick över alla recept, men det är inte riktigt klart än.
mskafferi.blogg.se

   
   
Sonja {Dagmar's Kitchen}  

MUMS vad gott det ser ut! Så smart att använda salladsblad istället för tortilla. Kram Sonja

Svar: Tack Sonja! Jam jag försöker hjälpa min sambo att bli av med några extrakilon och då är alla knep tillåtna :) Kram!
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback