Choklad- och avokadomousse

Det har blivit mycket avokado i helgen. Bäst att passa på när de är så där perfekt mogna. 
 
Jag har redan tidigare upptäckt hur gott det är med avokado i smoothie (det ger en väldigt krämig och mjuk smak) och idag fick jag för mig att jag skulle testa att göra en chokladmousse med avokado i. 
 
 
Nu skulle man ju kanske kunna tro att jag har gått och blivit värsta hälsofreaket. Avokado i efterrätter och salladstacos, vad är det som pågår här egentligen? Jag som annars lever efter principen att mat blir godare ju mer smör och grädde den innehåller. Är det slut med mastiga efterrätter och krämiga pastarätter nu?
 
Nejdå, lugn bara lugn. Ibland känner man helt enkelt för att testa något nytt och inte äta så tung mat hela tiden. Och om sanningen ska fram är vi nog många som skulle behöva äta lite nyttigare ibland. Jag vet att jag gör det i alla fall.
 
 
Så moussen då, hur smakade den? 
 
Jag kan lova att det är mycket godare än det låter med avokado i chokladmousse. Konsistensen är krämig och det smakar mest mörk choklad, vilket ju inte är helt fel. Så vill man ha en nyttigare efterrätt kan jag verkligen rekommendera det här receptet. Min dotter slukade innehållet i sitt glas och såg sedan helt chockad ut när jag berättade att hon precis ätit en hel avokado utan att veta om det.
 
Men ska jag vara helt ärlig så föredrar jag vanlig chokladmousse eller chokladpudding, om man bortser från kaloriintaget och näringsinnehållet dvs. Som sagt, ju mer grädde desto bättre!
 

Choklad- och avokadomousse

 
4 portioner
 
Ingredienser
3 mogna avokados
200 g mörk choklad
2 msk flytande honung
3 msk krämig kokosmjölk
1 1/2 msk snabbkaffepulver
1 nypa flingsalt
fint hackade pistagenötter till garnering
 
Gör så här:
1. Gröp ur avokadon. Lägg avokado, honung, kokosmjölk, kaffepulver och flingsalt i en matberedare.
2. Smält chokladen i mikron eller över vattenbad och tillsätt den till innehållet i matberedaren. Mixa på full effekt tills du har en slät mousse, Smaka av och tillsätt eventuellt lite mer honung om du vill ha en sötare mousse.
3. Fördela moussen i fyra stycken portionsglas och låt stå i kylskåpen minst 1 timme innan servering. Servera med hackade pistagenötter.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Hanna  

Det lät annorlunda men gott :)

   
   
Beata  

Har också provat det där, så sjukt gott!

Svar: Ja, visst är det riktigt gott? Kul att du också kan intyga det för alla som är skeptiska :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Sandras Matkrypin  

Spännande! Det måste jag testa :) Och väldigt snygga foton!

Svar: Tack Sandra :)
mskafferi.blogg.se

   
   
frubalken.blogg.se  

Nemen vad roligt med avokado, då får man ju även en känsla av att de är nyttigare ;) det här ska jag nog testa!

Svar: Det tycker jag verkligen att du ska göra ;) Nyttigare är det absolut.
mskafferi.blogg.se

   
   
Malin Rosö - DIY - Lantliv - Villa Gråbo ♡  

Fina bilder! Ser jättegott ut! :)

Svar: Tack så hemskt mycket!
mskafferi.blogg.se

   
   
Joanna / byblondie.se  

Låter intressant...:)
Och det ser ju otroligt gott ut!

Svar: Ja, visst gör det :) Jag var också skeptisk i början men blev glatt överraskad.
mskafferi.blogg.se

   
   
Matilda  

Måste testas!

Svar: Ja, det tycker jag Matilda!
mskafferi.blogg.se

   
   
Josefine Anerland  

Låter ju helkonstigt med avokado i, men såg väldigt gott ut!

Svar: Jag förstår att det låter konstigt, men det är som sagt mycket godare än det låter. Min kräsna 8-åring älskade den här moussen vilket är ett bra bevis på att den i alla fall inte smakar avokado :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Angelica Leptin  

Ser supergott ut men jag skulle nog må dåligt(ångest) efter jag tryckt i mig de där... haha.

Svar: Jag tycker verkligen inte att man ska behöva ha dåligt samvete om man äter lite avokado och mörk choklad, vilket det har ju i princip är. Det mår du bara bra av :)
mskafferi.blogg.se

   
   
dite  

åh det där såg ju fantastiskt gott ut!
allt bra med dig? :)

Svar: Allt är bara bra med mig, tack :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Hanna  

Gud, det låter ju döspexigt!

Svar: Haha, ja det kanske det gör.
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback