Chocolate Chip Cookie Brownies

Nu har vi bestämt att våren är här för att stanna. Så det så! 
 
Idag var det cykelpremiär (turen gick till Vällingby centrum där det blev mjukglass på torget) och vinterkläderna ligger i en hög på hallgolvet och väntar på att någon (förslagsvis min älskade sambo) ska bära ner dem i källaren. Så nu får det faktiskt inte bli några fler minusgrader.
 
 
I fredags var det en annan slags premiär då Tyra för första gången hade en kompis som övernattade här. Det lektes och fnittrades och fnittrades och lektes fram till kl 00.30 då jag till slut tvingade dem att släcka lampan och försöka sova. Sen fortsatte leken kl 06.30 då de vaknade. Tyra har minst sagt varit lite trött idag.
 
 
Det bästa med våren är ljuset som återvänder. Den sista bilden i det här inlägget tog jag i vårt kök kl 19.30 nu ikväll - en omöjlighet för några månader sedan. 
 
Det här browniereceptet måste ni för övrigt bara testa. Det har allt. Kladdigt och chokladig brownie kombinerad med smulig och frasig chocolate chip cookie. Kan det bli annat än succé?
 

Chocolate Chip Cookie Brownies

 
ca 15 st
 
Cookiesmet
50 g smör, rumsvarmt
3 msk farinsocker
3 msk strösocker
1 ägg
1/2 tsk vaniljextrakt (eller 1 tsk vaniljsocker)
1 krm bakpulver
2 krm bikarbonat
1/2 tsk salt
3 dl vetemjöl
2 dl mörka chokladdroppar (eller hackad mörk choklad)
 
Browniesmet
50 g smör
100 g mörk choklad, 70%
2 dl strösocker
1 ägg
1/2 tsk vaniljextrakt (eller 1 tsk vaniljsocker)
1/2 tsk salt
2 msk kakao
3/4 dl vetemjöl
 
Gör så här:
 
Cookiesmet: Vispa smör, farinsocker och strösocker krämigt i en bunke. Vispa ner ägg och vaniljextrakt/vaniljsocker. Tillsätt bakpulver, bikarbonat, mjöl och salt och vispa tills allt är väl blandat och du har en tjock smet. Rör ner chokladdropparna. Ställ åt sidan.
 
Browniesmet: Smält chokladen tillsammans med smöret i mikron eller över vattenbad. Häll över den smälta chokladen i en bunke. Tillsätt socker, ägg, vaniljextrakt/vaniljsocker, salt, kakao och vetemjöl och vispa till en jämn smet. 
 
Sätt ugnen på 175 grader. Häll browniesmeten i en form (ca 20x20 cm) klädd med bakplåtspapper. Klicka cookiesmeten ovanpå browniesmeten och jämna till så gott det går. Grädda mitt i ugnen i 25-30 minuter tills kakan fått en fin färg. Låt svalna helt innan du skär kakan i fyrkantiga bitar. 
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Malin Jonsson  

Oj oj oj det där måste jag testa att baka! Ser ju bara för gott ut :D

   
   
Sandras Matkrypin  

Det kan ju inte bli bättre! Jag bara måste testa den här :)

   
   
Lina  

Mumsigt. Gud hur det ser bra ut

   
   
Hanna  

Vad gott de såg ut!
Måste få fråga, vars kan man köpa chokladdroppar? :)

Svar: Chokladdroppar (chocolate chips på engelska) går nuförtiden att köpa i de flesta lite större mataffärer. Antingen i hyllan med alla bakprodukter (på coop hade de Odenses vita, ljusa och mörka chokladdroppar) och om affären har en "amerikansk hylla" brukar det finns där.
mskafferi.blogg.se

   
   
Sonja {Dagmar's Kitchen}  

Hihi, känner igen det där med tjejer som sover över. Det blir ofta inte så mycket sömn ;-)

Och din kaka ser helt gudomlig ut - en sådan som skulle kunna få mig att strunta i mina nyttigare löften till mig själv. Men jag ska hålla mig till helgen - då ska jag absolut testa den!! Kram

Svar: Ja, det går lite si och så med min nyttiga löften också, men på helgen känner jag att man måste få unna sig lite gott ;) Kram.
mskafferi.blogg.se

   
   
Ivana  

Dina recept är såå bra :) Tack!

Svar: Tack Ivana :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Louise  

Så fin den översta bilden är med den söta skålen.

Svar: Ja, visst är den fin! Den kommer från Pip Studio.
mskafferi.blogg.se

   
   
Kristin @ The Chocolate Box  

Tror inte jag hittat hit tidigare, vilken härlig blogg! Underbara bilder :D Ska absolut kika förbi igen!

Och detta recept är precis i min smak, yum! :)

Svar: Tack Kristin, vad kul att höra :) Du är väldigt välkommen tillbaka!
mskafferi.blogg.se

   
   
milla  

Vilken kaka det här receptet sparar jag för snart vankas det kalas här hemma :)

Svar: Vad kul, hör gärna av dig sen och berätta vad du tyckte :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Kajsa ♡  

Åh vad gott!

   
   
julia  

Allt du gör ser så gott ut!

   
   
Ellinor  

Omen gud så gott de ser ut!

Mååste ta o pröva nån gång! :D
Allt bra idag?

   
   
Jenny  

Låter så gott så man nästan smälter, blir ett måste att pröva

   
   

Åå vilken fin blogg!! Vart i ugnen skall kakan stå? Mitten?? :-))

Svar: Tack Ami :) Yes, mitt i ugnen ska den stå.
mskafferi.blogg.se

   
   
milla  

Kakan blev riktigt god, men nästa gång ska vi ta ut kakan lite tidigare vår ugn går lite snabbare än din tror jag:) Upptäckte en liten felstavning i receptet
under
Cookiesmet där står det bakpulver två gånger i stället för vetemjöl. Den här kakan kommer att göras fler gånger:)
Ha det gott

Svar: Vad kul att ni har testat kakan! Ja, ugnar beter sig ju alltid lite olika. Alltid när jag är hemma hos mina föräldrar lyckas jag mer eller mindre bränna det jag försöker baka :)
Tack för att du uppmärksammat mitt slarvfel i receptet, har rättat till det nu :)
mskafferi.blogg.se

   
   

Mums! Bakades igår till sonens namngivning om en månad. Kommer bli svårt att hålla tassarna borta!

   
   

Går de att frysa in
? :)

Svar: Jag har faktiskt inte testat att frysa in dessa själv. Jag kan tänka mig att cookie-delen lätt blir lite blöt och svampig om man fryser dem, men det är bara en gissning.
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback