Choklad- och toffeetryfflar

Så här års vimlar det av olika sorters tryfflar bland matbloggarna. Och eftersom inte jag vill vara sämre kommer här mitt bidrag till julens godisbord. Smarriga choklad- och toffeetryfflar som smälter i munnen.
 
 
Var noga med att koka toffeen tills den tills den får en djup gyllene färg. Om du kokar den för kort stund kommer den inte smaka något och kokar du den för länge finns det risk att den får en bitter smak. 
 
 

Choklad- och toffeetryfflar

 
ca 25 stycken
 
Ingredienser
2 1/2 dl grädde
1 1/4 dl strösocker
60 ml vatten
50 g smör
250 g mörk choklad 70%, grovt hackad + 200 g att smälta och doppa tryfflarna i
 
Gör så här:
1. Koka upp grädden i en liten kastrull. Ställ åt sidan.
2. Blanda strösocker och vatten i en annan kastrull. Värm över låg värme och rör om tills sockret lösts upp. Öka värmen något och låt koka upp. Koka i 6-7 minuter eller tills blandningen fått en djup gyllene färg. Ta kastrullen från värmen och rör snabbt ner grädden och smöret, Placera kastrullen på plattan igen och rör om tills smöret har smält. 
3. Hacka 250 g mörk choklad grovt och lägg den i en stor skål. Häll över den varma toffeen och rör tills chokladen har smält och du har en jämn smet. Täck skålen med plastfolie. Låt stå i kylskåpet i 2-3 timmar tills blandningen har stelnat.
4. Rulla matsketsstora tryfflar och placera dem på en bricka eller plåt klädd med bakplåtspapper. Placera i frysen i ca 1 timme eller tills tryfflarna blivit hårda. Doppa dem i smält choklad och lägg tillbaka dem på brickan/plåten. Låt stå kallt tills chokladen har stelnat. Pudra eventuellt tryfflarna med lite kakao innan du serverar dem.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Lilli Nyfiken - Fotbollsfru, småbarnsmama med fotografdrömmar!  

Vad sugen jag blev nu! Och jag har ingen choklad hemma.... haha barnbidrag imorgon :p

   
   
Amanda  

Ville bara säga att din blogg är grymt inspirerande och beroendeframkallande! Alla bilder är så fina och eftersom jag själv är vegetarian uppskattar jag alla vegetariska recept:)

Ha en fin dag!

Svar: Tack Amanda! Vad kul att du tycker om bloggen :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Monira [food around my world]  

Åhh, det ser såå gott ut! Riktigt läskande... Vill ju ta en genom datorn.. men tyvärr..! :D

   
   
Josefin -Happy Days-  

Läckert! Finfina foton :)

   
   
Ana  

Va gott!! Tack så mycket för receptet!

   
   
Eleonore- jultävlingar!  

Yummie, en riktigt god chokladtryffel är ju nästan ett måste bland julgodiset :D

   
   

Mums. En fråga bara : Vilken sorts choklad använde du, från vilket sorts märke? den ser väldans god ut så jag antar att den var av hög kvalité, skulle hemskt gärna vilja veta :)

Kram!

Svar: Jag använde Marabou 70% choklad till det här receptet. Inte någon jättelyxig sort alltså, men jag tycker den funkar bra i bakning.
mskafferi.blogg.se

   
   
Natalie  

Åh, det såg riktigt gott ut!

   
   
Ninni - Vimsiga mamman  

läckert =)

   
   
Joanna / byblondie.se  

Åh så gott!
Nu har man tyvärr redan tryckt i sig alldeles för mycket choklad redan under jul men till nästa år så :)

   
   
Sarra  

Va smaskigt det ser ut! Väldigt fina bilder har du också!
Någonting säger mig att jag kommer bli tjock av din sida...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback