Pannacottapaj med sommarbär

3
Hur har ni det i sommarvärmen? Jag hoppas att ni njuter av lediga dagar (om ni fortfarande har semester) och ser till att slappa, sola, bada och äta gott. Själv har jag hunnit med både ett besök i Göteborg och i Sundsvall sedan det senaste inlägget. 
 
I Göteborg var det ju Liseberg som stod högst upp på listan och efter 8 1/2 timme med berg-och dalbanor och karuseller orkade vi inte med så mycket mer. Tyra hade nog kunnat åka i flera timmar till, men jag och J var helt slut. Som tur är får Tyra inte åka alla åkattraktioner än eftersom hon inte har längden inne (även om hon gärna skulle vilja) för det verkar som att jag blir fegare ju äldre jag blir och är glad så länge jag slipper åka fritt fall. 
 
 
Tidigare har jag ju tipsat om Lisa Lemkes nya kokbok Till sommaren som har blivit min nya favorit. Den innehåller massor av recept jag skulle vilja testa och nu när J fyllde år passade jag på att göra den här underbara pannacottapajen till födelsedagsfikat. Den blev väldigt uppskattad och gillar ni pannacotta kan jag verkligen rekommendera den. 
 

Pannacottapaj med sommarbär

 
8-10 portioner
 

Pajdeg
4 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl florsocker
1/2 tsk salt
125 g smör, kylskåpskallt
1 ägg

Pensling
1 uppvispad äggula
1 tsk grädde

Fyllning
4 1/2 gelatinblad
1-2 vaniljstänger
7 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl strösocker
1 liter färska bär (t.ex. hallon, blåbär och björnbär)

 

Gör så här:
1. Blanda alla torra ingredienser till pajdegen i en bunke eller matberedare.

 

2. Skär smöret i tärningar, häll ner dem och arbeta hastigt ihop till en smulig blandning.

 

3. Tillsätt ägget och arbeta snabbt samman till en deg.

 

4. Kavla ut degen till en tunn rundel (2–3 mm) på ett bakplåtspapper med lite mjöl, rulla ihop pappret till en rulle och låt den vila i kylskåp i 20 minuter.

 

5. Täck en springform (cirka 23 cm i diameter) med pajdegen. Var noga med att trycka ut degen ordentligt längs bottenkanten och att nypa till lite extra längst uppe på sidokanterna.

 

6. Nagga bottnen och låt pajskalet vila i kylskåp i 20 minuter (jag hade lite brottom och hoppade över detta steg vilket funkade bra det också).

7. Värm under tiden upp ugnen till 225 grader.

8. Grädda pajskalet i mitten av ugnen i 12–15 minuter, eller tills det börjar få färg.

9. Blanda äggulan och grädden för pensling och pensla genast den varma bottnen med blandningen. Detta täpper till eventuella naggningshål så att inte fyllningen senare rinner ut. Låt svalna.

10. Lägg gelatinbladen till fyllningen i blöt i kallt vatten i 10 minuter. Dela vaniljstängerna på längden och skrapa ur fröna.

11. Lägg fröna och de urskrapade stängerna i en kastrull tillsammans med grädde och socker och koka upp.

12. Dra kastrullen åt sidan, krama ur gelatinbladen och rör ner dessa i kastrullen.

13. Rör om ordentligt och låt blandningen stå i cirka 20 minuter. Rör om då och då under tiden.

 

14. Fiska upp vaniljstängerna och häll blandningen i pajformen.

15. Täck över pajen med plastfolie och låt stå i kylskåpet i minst 3 timmar, eller tills fyllningen har stelnat.

16. Toppa pajen med bären innan den serveras.

 
Recept: Lisa Lemke
Kommentarer
Kommentarer
   
   
JUNITJEJ  

Vad det ser smaskigt ut!

   
   
Emma - Pluggar till FOTOGRAF  

ÅH!! Ser så gott ut!!

   
   
Hanna  

Ser super gott ut! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback