Godaste peston

8
Jag älskar pesto och det är något som jag gör väldigt ofta. Det går så himla snabbt att göra och passar att äta till mycket. Imorse åt jag en sanslikt god frukost bestående av rostat bröd med salami, brieost och nygjord pesto. Mums!
 
En annan vardagsfavorit är att grilla laxfilé och grönsaker (t.ex. morötter, potatis, broccoli och rödlök) i ugnen och sedan servera det med hemmagjord pesto. 
 
Eller till pasta. Kommer du inte på något att äta till lunch? Om du har pesto ståendes i kylskåpet kan du alltid koka spaghetti och blanda med lite pesto. Enkelt och jättegott.
 
 
Traditionell pesto innehåller vitlök, men jag gör oftast min utan vitlök då jag tycker att rå vitlök tenderar att bli lite frän i smaken. Men om du vill kan du tillsätta en vitlöksklyfta när du mixar ihop din pesto.

Pesto

 
Ingredienser
1 kruka färsk basilika
2/3 dl pinjenötter
ca 1 dl olivolja
1/2 dl fint riven parmesanost
1 rejäl nypa flingsalt
 
Gör så här:
Plocka av basilikabladen och lägg dem i en skål. Tillsätt pinjenötter och lite olivolja. Mixa med stavmixer (eller i en matberedare) tills allt är väl mixat utan att det blir en puré. Rör ner riven parmesanost och tillsätt eventuellt mer olivolja om du vill ha en lösare konsistens på peston. Smaka av med ordentligt med flingsalt. 
 
Kommentarer
Kommentarer
   
   

Om man nu av någon anledning skulle vilja göra en med lägre fetthalt, tror du det finns något version av receptet som fungerar? :) Smakerna är ju goda även om man använder ingridiensena "oblandade", men om man just är ute efter den där pestoröran menar jag.
Underbar blogg för övrigt!

Svar: Tack Elin! Ju mindre olja du har i peston desto mindre fet blir den ju så klart, samma sak gäller parmesanosten. Ta ännu mer basilika och pinjenötter för att dryga ut peston i så fall. Det är mitt förslag :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Maria  

Pesto är underbart gott och väldigt användbart! Ser jättegod ut! :)

Svar: Så sant så Maria :)
mskafferi.blogg.se

   
   
milla  

Vilken härlig färg och ser riktigt smarrigt ut:)

Svar: Tack Milla :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Cecilia Par  

Nu slog det mig att vi faktiskt har alla nödvändiga ingredienser hemma för detta. Åh, jag ska så testa det imorn bitti!!

Svar: Vad bra :) Återkom gärna och berätta vad du tyckte.
mskafferi.blogg.se

   
   
Suzette  

Ser gudomligt ut, måste testa!

Svar: Det tycker jag att du ska göra :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Joanna / byblondie.se  

Pesto är en klar favorit här hemma också men ett tag blev det lite för mycker av det goda eller 1-2 gånger i veckan...så nu har vi haft en liten paus i pestofrossan.
Men det är nog dags snart igen :)

Svar: Ja, det går lite i perioder här också men nu har det varit mycket pesto på sistone :)
mskafferi.blogg.se

   
   

För hur många personer räcker det här receptet till? tänkte göra hemmagjord pesto med gnocci till fyra personer. Tror du detta recept räcker?

Svar: Det beror ju lite på hur mycket pesto du tänkte ha i pastan, men personligen skulle jag nog tycka att det var tillräckligt med den pesto som du får av det här receptet. Den ger väldigt mycket smak så det behövs inga stora mängder. Om du ska ha den till pasta kan det även vara gott att tillsätta lite pressad vitlök i peston.
mskafferi.blogg.se

   
   

Alltid så gott. Jag använder ibland mandlar, pecannötter eller vad jag nu råkar ha hemma i stället för pinjenötter. - Jättefina bilder på Mitt skafferi som bidrar med inspiration och glädje.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback