Köttbullar med ricotta och tomatsås

Jag fick ett stort paket hemskickat i veckan. Ett paket fullt av fina produkter från Mutti som gett mig i uppdrag deras produkter på mitt italienska favoritrecept.

Efter lite funderande valde jag att göra en variant av italienska köttbullar i tomatsås som jag har bloggat om tidigare. Den här gången med köttbullar gjorda med blandfärs och ricottaost. Smarrigt värre!


Håll utkik efter en tävling som jag kommer publicera imorgon. Då har du chans att vinna samma paket med produkter från Mutti som jag fick hemskickat. Men mer om det imorgon som sagt.
Heja Loreen!

Köttbullar med ricotta och tomatsås


Ingredienser

Köttbullar
750 g blandfärs
1 gul lök, fint hackad
2 vitlöksklyftor, fint hackade
5 skivor vitt bröd (t.ex. formfranska)
1 dl bladpersilja, fint hackad
1 dl ricottaost
1 tsk rökt paprikapulver (alt. vanligt paprikapulver)
1 tsk mald kummin
1 tsk mald koriander
1 1/2 tsk salt
nymald svartpeppar
olivolja att steka i

Tomatsås
1 msk olivolja
2 vitlöksklyftor, fint hackade
2 msk Mutti tomatpuré
3 burkar Mutti plommontomater
1 burk Mutti tomatsås med basilika
2 msk socker
1 dl rött vin
salt och nymalen svartpeppar

Tillbehör
1 knippe färsk basilika
ricottaost
tagliatelle eller annan pasta

Gör så här:

Tomatsås
1. Hetta upp oljan på medelvärme i en stor tjockbottnad kastrull. Lägg i vitlöken och fräs den gyllengul.
2. Rör ner tomatpurén och koka i en minut.
3. Kör plommontomaterna släta med en stavmixer och tillsätt i kastrullen.
4. Tillsätt tomat- och basilikasåsen, det röda vinet, sockret, salt och peppar efter smak.
5. Koka upp såsen och låt den sedan sjuda på låg värme i 1,5 timmar. Rör om då och då. Till sätt vatten eller mer vin om såsen blir för tjock.

Köttbullar
1. Hetta upp olivoljan i en stekpanna och fräs lök och vitlök tills den blivit mjuk utan att få färg. Ställ åt sidan.
2. Skär bort kanterna från brödskivorna och smula sönder det i en stor bunke. Tillsätt lökfräset och övriga ingredienser till köttbullarna och blanda väl.
3. För att testa att du saltat och kryddat lagom mycket kan du hetta upp lite olivolja i en stekpanna och steka en liten boll om färsblandningen. Smaka och justera eventuellt kyddningen av färsblandningen.
4. Forma golfbollsstora köttbullar av färsblandningen och lägg dem på en brick klädd med plasfolie. Ställ plåten med köttbullarna i kylskåpet i ca 30 minuter.
5. Hetta upp ett par matskedar olivolja i stekpannan och stek köttbullarna i omgångar på medelhögvärme tills de är gyllenbruna runtom. Ställ åt sidan tills tomatsåsen har kokat i 1,5 timme. Lägg då köttbullarna i tomatsåsen och låt sjuda på svag värme i ytterligare 30 minuter.
6. Servera köttbullarna med pasta och dekorera med färsk basilika och lite smulad ricottaost.

Kanske gillar du också...





Färskostburgare Chili Italienska köttbullat
i tomatsås
Kommentarer
Kommentarer
   
   
▲ Mohammedi's™  

goooottt!!

   
   
Jessika  

Ser gott ut ^^

   
   
Spanienfrugan  

En klassiker så ju är så god!

   
   
Mrsmermaid  

Tack för tipset, blir en av veckans middagar :)

   
   
Annika  

GOTT!

   
   
Linn  

det ser fantastiskt gott ut och köttbullar blir ju aldrig fel!

   
   
Lotta  

Det ser riktigt gott ut :)

   
   
mayawahlberg.blogg.se  

Gott!

Synd att jag inte käkar kött.. :(

   
   
Majken  

Ser super gott ut! Ska nog äta det där när jag slutar på min diet:)

   
   
Cindy  

Åh, vad gott det ser ut! :)

   
   
L I N N (www.linnslifeee.blogg.se)  

Ser urgott ut!!

   
   
Camille  

Mums!!

   
   
Jenny  

ser gott ut! :P

   
   
Hanna - Mode och min vardag  

Vad gott det låter!

   
   
Fredrika  

Hej! Måste säga att jag älskar din blogg och hittar mycket matinspiration! Undrar om inte du kunde börja tipsa om billig men goda och lättlagade rätter som passar oss som pluggar? Tack för en underbar blogg!

   
   
angelica  

Måste säga att din blogg är fantastiskt vacker och väldigt inspirerande! Jag och min pojkvän älskar att laga&testa nya recept, vi ska hålla ett öga på din blogg här och kommer nog pröva på en massa gott! :)

   
   
Emilia  

Mums!

   
   
Maddiie  

Mums! de såg jätte goda ut!

Du har en super härlig blogg! :)

   
   
Felicia♥  

älskar din blogg, jag ska laga mat en gång i veckan till sommar och jag ska ha din blogg som hjälp:P

   
   

Åh gud så gott. Måste få säga att jag fullkomligt älskar din blogg! Jag älskar att laga matt men brukar sällan fastna för matbloggar pga tråkiga bilder, tråkig text eller tråkiga recept helt enkelt. Men din blogg var helt underbar! Här har du en numer trogen läsare.

   
   
Bobby  

Måste oxå säga att jag älskar din blogg. Hittade massa goda recept... :)

   
   
Bina  

Det där såg ju gott ut =)

   
   
Coquina  

Mums vad smarrigt med italienska köttbullar och jag älskar Muttis produkter =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

   
   
Mitt skafferi  

Fredrika: Jag ska absolut försöka ha det i åtanke, men många av receptet jag redan lagt ut är redan lättlagade och billiga att göra.

   
   
Linda ♥  

Ser sjukt otroligt gott ut :') Härligt med massa mattips i vardagen :)

   
   
Sonja {Dagmars Kitchen}  

Men gudars vad hungrig jag blev nu! Ser supergott ut! Här kan man inte titta runt mera innan lunch inser jag ju...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback