Lax med lime- och vitlökssmör

8
Förutom köttfärs är nog lax min favorit när det gäller att snabbt slänga ihop en god middag en vardag. Frysta laxfilér går snabbt att tina upp och går att variera i alla oändlighet. Dessutom är det gott. Och nyttigt!



Det här receptet gjorde jag härom kvällen, och supergott blev det! Lime- och vitlökssmöret är packat med smak, så om du är rädd för att få i dig för många kalorier kan du bara pensla på lite på laxfiléerna. Om du däremot, liksom jag, vill ha lite sås kan du gott hälla ett par matskedar över varje laxfilé :). Hur du än gör lovar jag att det blir gott!

Lax med lime- och vitlökssmör


En fräsch och superenkel laxrätt som är god tillsammans med till exempel quinoa eller en sallad. Receptet ger 4 portioner.

Ingredienser
4 portionsbitar lax
rivet skal från 1 lime
salt och peppar
1 msk olivolja

Såsen
1 vitlöksklyfta
1/2 dl limesaft
1 tsk flingsalt
1/2 tsk nymald svartpeppar
100 g smält smör

Gör så här:
1. Massera in laxfiléerna med olivoljan. Salta och peppra runt om. Hetta upp en grillpanna (eller tänd utomhusgrillen) och grila filéerna ca 4 minuter på vardera sida.
2. Skär vitlöksklyftan i mindre bitar och mixa den med stavmixer till en slät puré tillsammans med limesaften, salt och peppar.
3. Fortsätt mixa och tillsätt samtidigt det smälta smöret. Mixa ca 30 sekunder tills allt är väl blandat.
4. Lägg den grillade laxen på ett fat och häll lime- och vitlökssmöret över filéerna (eller pensla på smöret om du inte vill ha så mycket av det). Strö över rivet limeskal.

Kanske gillar du också...





Västerbottenlax Lax i hummersås Laxburgare med
mangodressing
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Åke Lithen  

Lät supersmaskigt!



Kanske en sardellfilé i såsen innan mixningen eller lite brynt kapris efteråt skulle förhöja detta ytterligare. :)



-Åke

   
   
Åke Lithen  

btw. underbara bilder :)

   
   
Pralin från matmedmera  

Lax är aldrig fel på

   
   
Carro  

Vilken UNDERBAR blogg! Blev så sugen och fått massa inspiration! Till lunch idag blir det din variant av banana split. Ha en fortsatt skön söndag och kika gärna in hos mig! :D

   
   
elin  

Otroligt härlig blogg, allting ser jättegott ut! :)

   
   
Helena mitt i smeten  

Åh, det där ser jättegott ut! Jag bokmärker!

   
   
Alice  

Gud vad gott med lax!:D fin blogg! Man blir riktigt hungrig!

   
   
Johanna  

låter jättegott! ska testa detta idag! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback