Sallad med rostade rödbetor, feta och quinoa



Jag har gått och blivit rejält förkyld vilket jag inte alls har tid för just nu. På jobbet är det mer att göra än någonsin och i helgen ska vi ha 7-årskalas här hemma. Och det känns ju lagom kul när man nyser och snörvlar hela tiden. Någon som har en pålitlig huskur mot förkylning? Jag är villig att testa det mesta bara det gör mig pigg och frisk igen. Helst typ imorgon...


Den här salladen äter jag som den är eller tillsammans med lax eller kyckling. Perfekt mat att ha med sig i lunchlådan! Glöm inte bort vinägretten - den är supergod!

Sallad med rostade rödbetor, feta och quinoa


3 portioner

Ingredienser
4 rödbetor
4 potatisar
2 msk olivolja
quinoa för 2 personer
200 g fetaost
1 rejäl näve bladspenat

Senapsvinägrett
1 msk balsamvinäger
3 msk olivolja
1 tsk dijonsenap
1 vitlöksklyfta, pressad
nymald svartpeppar
1 rejäl nypa flingsalt

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Packa in rödbetorna i ugnsfolie och lägg på en plåt. Låt rosta i ugnen i 45-60 minuter beroende på hur stora rödbetorna är. Du ska kunna sticka en gaffel i de färdiga rödbetorna utan att det är för mycket motstånd.
3. Skär potatisen i mindre bitar och lägg på samma plåt som rödbetorna när ca 20 minuter återstår. Ringla över lite olivolja och ställ in i ugnen igen.
4. Koka quinoa för 2 personer enligt anvisningarna på förpackningen. Låt svalna.
5. Blanda alla ingredienser till vinägretten i en skål.
6. Låt de färdigrostade rödbetorna svalna något. Skala dem och skär dem i mindre bitar.
7. Blanda rostade rödbetor, potatis, quinoa, smulad fetaost och bladspenat i en stor skål. Ringla över vinägretten.

Kanske gillar du också...





Grekisk bönsallad Sallad Caprese Rostad potatissallad med
kyckling och pesto
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Linnea  

Mamma brukar göra en vitlöksgrogg när hon inte har tid att vara sjuk. Kanske inte det godaste i världen men det funkar :)

Koka en kopp te och ös ner:



*1 vitlöksklyfta

*1 cm ingefära

*Honung

Och om du vill, cayennpeppar.



Krya på dig!

   
   
Amanda  

Jag har läst att manukahonung ska vara jätteeffektiv :)

   
   
Emma  

Ät/drick mycket ingefära! T.ex kan du värma mjölk eller vatten och blanda i riven färsk (funkar med malen på burk också)ingefära. Eller ät rå vitlök, luktar fan i käften men det är effektivt! :)

   
   
Linda  

Men så himla gott, jag älskar rödbeta! Och vilka fina bilder!

   
   
Sanna  

Härligt sallad! Den där vinigretten verkar supergod. Den ska jag testa att fixa :)

   
   
Jossan ★  

Vilken härlig matblogg!

Blir superinspirerad och sugen på allt du lägger upp! Keep up the good work :D

   
   
Linn  

Inspirerande! Toppen att du gjort kategorier för kött, fisk, vegetariskt... I alla fall för mig som vegetarian.

   
   
Linn  

Tack för lunchen! :-)



Har precis avslutat den och är MER än nöjd. Senapsvinägretten är super!

   
   
rebecca  

åh, vilket fint typsnitt till "senapsvinägrett# vad heter det? :)

   
   
Mitt skafferi  

Rebecca: Hmm, är inte helt säker men jag tror att jag använde ett typsnitt som heter "Jenna Sue".


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback