Kubansk chokladmousse

5
Ni får ursäkta om jag förtillfället publicerar väldigt många recept där huvudingrediensen är choklad. Det kan inte hjälpas - det finns inte mycket som slår en läcker efterrätt med choklad. Jag är chokladoman - kan inte leva utan detta mörka guld. Jag äter choklad så gott som varje dag, i små doser och helst mörk. Har valt att ta fasta på nya rön som säger att choklad är bra för hjärtat och skyddar mot stroke, och inbillar mig att jag mår bra av att få i mig en dos varje dag. Sant eller inte - jag tror i alla fall inte att det är dåligt för mig.

Igår undvek jag chokladabstinens genom att göra en krämig chokladmousse till efterrätt. Gott!

Kubansk chokladmousse


8 portioner
200 g mörk choklad, 70 %
2 äggulor
2 msk mörkt muscovadosocker
1 msk kokhet espresso
2 msk mörk rom
3 passionsfrukter
3 dl vispgrädde
hyvlad choklad till garnering

Gör så här:
1. Smält hackad choklad i ett vattenbad eller i microvågsugn.
2. Vispa äggulor och socker krämigt.
3. Blanda ner kokhet espresso, rom och urskrapade passionsfrukter.
4. Vispa grädden till en mycket lättvispad och rinnig konsistens.
5. Blanda ner den smälta varma chokladen i äggsmeten.
6. Vänd ner den lättvispade grädden, lite i taget.
7. Fyll moussen i små koppar eller glas och garnera med lite hyvlad choklad.

Recept av Leila Lindholm

Kanske gillar du också...





Kladdkaka Frozen Cheesecake Crème brûlée
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Alexandra - kärlek på tallrik  

Du behöver verkligen inte be om ursäkt över chokladrecept, man kan ju bara inte få för många av dem =D Jag inbillar mig också att jag mår bra av choklad, i vilken form som helst, och vilken färg som helst ;) Mår själen bra mår jag bra! Chokladmoussen låter underbar, ett lite "vuxet" alternativ till den klassiska kanske?

   
   
Matskafferiet  

Ser riktigt gott ut. Choklad kan man inte få nog av! ;)

   
   
Minna-Li  

Alltså jag tror jag dör lite varje gång jag läser din blogg. Av sötsug alltså. Den där moussen måste jag bara göra i helgen!.)

   
   

Verkar super god! Vet du om det går bra att förbereda den ett par timmar innan man ska bjuda på den?

Svar: Absolut, det kan du göra! Låt den stå i kylskåpet och ta fram den ca 1 timme innan den ska serveras så att den inte är så kall.
mskafferi.blogg.se

   
   

Tack snälla för snabbt svar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback