Medelhavspaj

7
Till middag idag gjorde jag denna goda paj. Jag gillar att äta vegetariskt och paj är perfekt till matlådan i veckan.

Medelhavspaj


6-8 personer
1 zuccini
1 rödlök
4–5 inlagda kronärtskockshjärtan i olja
1 gul paprika
8-10 körsbärstomater
ca 70 g fetaost
olivolja
1-2 dl riven lagrad ost (t ex Västerbottensost eller parmesanost)
3 ägg
1 dl grädde
salt och nymald svartpeppar

Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 g smör
1 tsk salt
1–2 msk iskallt vatten

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225°.
2. Kör mjöl och smör i matberedare till en grynig deg eller nyp ihop den för hand. Tillsätt vatten och salt och kör till en smidig deg.
3. Tryck ut den i en pajform och förgrädda pajskalet ca 10–12 minuter tills det fått fin färg.
4. Sänk värmen till 200°.
5. Medan pajskalet är i ugnen ansar du zuccini, paprika och lök och skär dem i lämpliga bitar. Tomaterna kan behållas hela och ska inte brynas.
6. Bryn grönsakerna lätt i lite olivolja, salta och peppra.
7. Lägg den rivna osten i en skål och vispa ihop ägg och grädde och blanda i. Salta och peppra efter smak.
8. Häll ostblandningen i det förgräddade pajskalet, toppa med de brynta grönsakerna, kronärtskocka och fetaost i bitar. Lägg hela körsbärstomater högst upp och grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter tills äggstanningen stelnat.
9. Strö över flingsalt och nymald svartpeppar och servera när pajen svalnat något.

Kanske gillar du också...





Shrimp Quesedillas Laxburgare med
mangodressing
Pasta Delizie
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Moa - BEBIS I MAGEN ♥  

Ser helt underbart god ut!

   
   
Malin  

Vad gott det ser ut! Älskar krämiga pajer :)

   
   
elviraOlsson  

Det ser väldigt gott ut! Ska prova detta! :D

   
   
annie  

åh denna måste jag prova. ser sååå himla gott ut! allt du gör ser mums ut!

   
   
Sara  

Så gott! :)

   
   
Jasmine  

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

   
   
S  

Det båder ser och låter fantastiskt gott. Detta recept ska jag pröva omgående. Tack :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback