Sticky Spare Ribs

1
Tyra älskar att få mat som man kan äta med händerna och det här är nog den ultimata "kladda-ner-händernamaten". Riktigt saftiga, glacerade revbensspjäll. Innan jag gjorde revbensspjäll första gången trodde jag att det skulle vara jättekrångligt, men icke. Visst tar det lite tid, men spjällen sköter sig själva större delen av tillagningstiden. I vinter har jag tillagat dem i ugnen, men nu åker grillen fram!

Vi gillar att äta dem med majskolvar (som man också äter med händerna så klart) och coleslaw eller en grönsallad.

Sticky Spare Ribs


6 portioner
5 kg tunna revbensspjäll (färska)
3 st gula lökar
0,5 st vitlök
salt
hela svartpepparkorn

Sticky BBQ glaze:
2 dl ljust muscovado socker
2 dl japansk soja
2 dl flytande honung
2 dl ketchup
2 st tumstora knölar färsk ingefära
4 st vitlöksklyftor

Gör så här:
1. Koka upp en stor kastrull med vatten, lökklyftor, hela vitlöksklyftor, salt och svartpepparkorn.
2. Dela revbenen på mitten så att de ryms i kastrullen och koka dem långsamt i 1,5 timme.
3. Sticky BBQ glaze: Blanda muscovado socker, soja, honung och ketchup i en bunke.
4. Skala och riv ingefära och vitlök och blanda i glazen.
5. Sätt ugnen på 200 grader.
6. Ta upp köttet och torka det med hushållspapper, lägg spjällen på en ugnsplåt och pensla med BBQ glaze.
7. Griljera spjällen i ugnen, cirka 30 min. (Pensla gärna glaze en gång till under griljering)

Recept av Leila Lindholm

Kanske gillar du också...





Grekisk bönsallad Chicken Cashew Örtkyckling
"Allt på en plåt"
Kommentarer
Kommentarer
   
   

Åh vad jag är glá för att jag hittade din blogg! Nu har jag det perfekta receptet för ribsen till julafton! Du har även mycket annat gott! Mmm! Vill hem och baka och laga mat nuu!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback