Ricotta Pancakes

4
Söndag. Sovmorgon. Sen frukost. Härligt!

I vanliga fall är jag verkligen ingen frukostmänniska. Jag blir sällan speciellt hungrig före kl 10.00 och till vardags blir det oftast bara en smörgås och en kopp kaffe till frukost. Men på helgen finns det ju inget bättre än att få sova länge och sen lyxa till det med en riktig brunch! Idag blev det Leilas ricotta pancakes med blåbär. Ricottaost har en frisk och len smak som passar perfekt i amerikanska pankakor.

Ricotta Pancakes med blåbär


ca 15 pancakes
3 ägg
250 g ricottaost
2,5 dl mjölk, 3%
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 dl blåbär

smör till stekning
lönnsirap och vaniljglass

Gör så här:
1. Separera äggulorna från vitorna.
2. Blanda ricottaost, mjölk och äggulor i en bunke.
3. Blanda mjöl, bakpulver och salt och rör ned det i äggsmeten.
4. Vispa äggvitorna luftigt och vänd ner dem i smeten.
5. Vänd försiktigt ner blåbären i smeten.
6. Smält en klick smör i en stekpanna. Skeda ut smeten, ca 1 dl per pannkaka i pannan. Grädda dem gyllene på bägge sidor.
7. Servera dem med lönnsirap och vaniljglass.

Recept av Leila Lindholm

Kanske gillar du också...





Frozen Cheesecake Blueberry Cheesecake Rostade grönsaker med
couscous, räkor
och harissa
Kommentarer
Kommentarer
   
   
emelie  

det där såg riktigt gott ut. retsamt för smaklökarna.

   
   
Mitt skafferi  

Det ÄR jättegott! Värt att testa :)

   
   
Alexandra - kärlek på tallrik  

Mums, vad spännande med ricotta i smeten! Du, jag förstår inte hur jag missat din blogg, allt jag klickat på har sett alldeles fantastiskt gott ut! Nu blir det att prenumerera ;)

   
   
Mitt skafferi  

Alexandra: Tack gulliga du :) Vad glad jag blir!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback