Minipajer med ugnsrostade körsbärstomater & chèvre

4
På lördag åker vi på en liten bilsemester ner till Göteborg och Liseberg. Tyra har längtat och längtat efter den här resan eftersom hon älskar karuseller och berg- och dalbanor, ju läskigare desto bättre. Vid det här laget kan vi Grönan utan och innan så nu är det hög tid att testa lite nya åkattraktioner. 
 
Någon som har några bra tips på vad man kan göra med en 8-åring i Göteborg förutom att besöka Liseberg? Eller kanske något trevligt ställe att besöka längs vägen dit? Tar tacksamt emot alla tips!
 
 
Nu är det hög tid att börja frossa i alla solmogna tomater. Egentligen tycker jag inte att man behöver göra så mycket mer än att skiva några tomater och äta dem tillsammans med mozzarella, färsk basilika och en skvätt olivolja. Enkelt och otroligt gott!
 
Men idag bestämde jag mig ändå för att istället ugnsrosta tomaterna och göra de här små söta pajerna med chèvre. Lite krångligare, men snudd på lika gott. 
 
 
Att ugnsrosta tomaterna tillsammans med lite balsamvinäger, olivolja, salt och en gnutta socker framhäver verkligen tomatsmaken maximalt. Om du inte känner för att göra pajer rekommenderar jag att servera tomaterna tillsammans med grillat kött eller en bit fisk.
 

Minipajer med ugnsrostade körsbärstomater & chèvre

 
6 små pajer, ca 12 cm i diameter (eller en stor)
 
Pajskal
4 1/4 dl vetemjöl
125 g kallt smör, skuret i mindre bitar
1 äggula
1 tsk salt
3-4 msk kallt vatten
 
Ugnsrostade tomater
150 g körsbärstomater
3 msk balsamvinäger
1 msk olivolja
1 nypa salt
1 nypa strösocker
 
Fyllning
4 stora ägg
2 dl crème fraîche
1 tsk salt
1/2 tsk malen vitpeppar
1/2 tsk malen svartpeppar
100 g chèvre
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skölj tomaterna och lägg dem i en liten ugnssäker form. Ringla över balsamvinäger och olivolja. Strö över salt och socker. Rosta mitt i ugnen i 20-30 minuter tills tomaterna blivit mjuka utan att tappa för mycket form. Ta ut tomaterna och sänk värmen till 180 grader.
3. Medan tomaterna är i ugnen kan du förbereda pajdegen. Mixa smör, mjöl och salt i en matberedare tills du har en smulig blandning. Fortsätt mixa och tillsätt äggulan och sedan 1 msk kallt vatten i taget tills degen går ihop till en stor klump.
4. Stjälp ut degen på ett bord och platta till den lite. Linda in degen med plastfolie och låt ligga i kylskåpet i ca 20 minuter. 
5. Vispa ihop ägg, crème fraîche, salt och peppar i en bunke.
6. Ta ut pajdegen ur kylskåpen och kavla ut den till en rund platta, 2-3 mm tjock. Använd en tallrik eller liknande för att skära ut runda bitar deg som är något större än dina pajformar. Klä pajformarna med pajdegen och skär bort överflödig deg. 
7. Lägg några rostade tomater i varje pajskal. Fördela äggsmeten i pajskalen och smula över lite chèvre.
8. Grädda mitt i ugnen 20-30 minuter tills äggsmeten stelnat och pajerna fått fin färg. 
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Sandras Matkrypin  

Vilka små söta pajer! Snyggt med de ugnsrostade tomaterna :) och säkerligen väldigt gott!

   
   
Charlotte  

Så gott det såg ut! Jättefin ugnsform också!

   
   
Gabriella  

Skulle verkligen rekommendera ett besök på Universeum en bit från Liseberg. Här finns mycket för både stora och små. Vetenskap, expriment, regnskog o akvarier. Jag o min sambo var där för några år sedan, jag var även där som barn. Kolla deras hemsida så kan du se vad de har att erbjuda :)

Svar: Tack så mycket för tipset, det låter ju intressant :) Jag ska kika in på deras hemsida och läsa lite mer.
mskafferi.blogg.se

   
   

Hej Stephanie, hur gör jag för att skriva ut recept. Har prövat och fick stopp efter ca 50 st. Ser ingen sidnumrering

Svar: Hej Birgitta! Vad kul att höra att det faktiskt är någon som försöker skriva ut ett recept :) Synd då att jag har slarvat med att lägga in knappen för utskrift, men nu ligger den i alla fall högst upp i den blå receptrutan. Hittar du den?
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback