Blåbärsglass {utan maskin}

4
Herregud vad det är svårt att fota glass! Innan jag tog ut glassen ur frysen hade jag en hel del idéer om hur jag ville att bilderna skulle se ut, men jag hann ju knappt börja min lilla fotosession förrän glassen hade förvandlats till blåbärssås och droppat över hela köket. Det gäller att vara väl förberedd innan man sätter igång, något som jag kanske inte var idag. Ja ja, man lär sig av sina misstag och några skapliga bilder hann det bli i alla fall. 
 
 
Det här är lite av en fuskglass för dem som inte har någon glassmaskin eller inte orkar ta fram den. Man behöver inte koka något eller röra i glassen medans den står i frysen, det enda man gör är att vispa ihop några få ingredienser och sedan vänta på att glassen ska frysa till. Hemligheten är att blanda grädden med kondenserad mjölk för att få den rätta konsistensen utan en massa extra arbete.
 
För mig som inte riktigt har blivit vän med min glassmaskin (måste nog investera i en bättre) är det här ett utmärkt sätt att göra glass på. Och riktigt, riktigt gott blev det också! Krämig glass packad med massor av blåbärssmak.
 
 
Extra festliga våffelstrutar får du genom att doppa färdigköpta strutar i lite smält mörk choklad och sedan strö på t.ex. hackade nötter, strössel eller kokosflingor (jag använde pistagenötter).
 
 

Blåbärsglass {utan maskin}

 
6-8 portioner
 
Ingredienser
5 dl grädde
1 burk söt kondenserad mjölk (ca 400 g)
500 g blåbär*
 
Gör så här:
1. Vispa grädden tills mjuka toppar formas. Rör ner den kondenserade mjölken.
 
2. Mixa blåbären snabbt med stavmixer så att de krossas men inte blir helt puréade. Rör ner blåbären i grädden.
 
3. Häll upp glassmeten i en lagom stor form (tänk på att den ska rymmas i frysen). Frys i ca 6 timmar. Om du låter den stå inne en längre tid, t.ex. över natten, kan du behöva låta den stå framme i 15-20 minuter innan du skopar upp den.
 
*Låt frysta blåbär tina och häll sedan bort överflödig vätska för att inte glassen ska bli isig.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Joanna / byblondie.se  

Har sett dessa glassrecept på lite olika matbloggar nu och alla verkar hylla enkelheten med att använda just kondenserad mjölk.
Måste nog testa på det jag med någon dag snart :)
Fina och läskande bilder som vanligt :)

   
   
Jennifer  

Ska väl testas! Fyfan så GOTT! :D

   
   
Emilia  

Tyckte att dina bilder blev väldigt bra och glassen ser väldigt god ut :)

   
   
Ann-Sofi MATSAFARI  

Blåbär den bästa smaksättaren just nu:-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback