Pastasallad med rökt lax, stenbitsrom, avokado & rödvinsvinägrett

4
Mentalt börjar jag nu förbereda mig för varmare tider. Vårstädningen här hemma har påbörjats, vinterkläderna har börjat stökas undan och jag har börjat fundera på vad vi ska göra med balkongen i år. Visserligen har den senaste veckans solsken nu bytts ut mot snö i Stockholm, men vi är ju trots allt snart inne i mitten av april. Och nu måste väl snart kylan ge med sig? Det måste den!
 
När våren kommer brukar jag också börja gå över mer och mer till att ha med mig sallader i lunchlådan. Det känns som att kroppen verkligen behöver få i sig så mycket färgglada grönsaker som möjligt efter en lång och mörk vinter.
 
Nu är det ju som sagt fortfarande väldigt kallt ute, men den här salladen är lika god året om. Den innehåller två av de råvaror som jag älskar mest att äta; avokado och lax. Skulle nog nästan kunna äta avokado och lax varje dag till varje måltid.
 
En rödvinsvinägrett passar jättebra till den salta laxen och stenbitsrommen. 
 
 

Pastasallad med rökt lax, stenbitsrom, avokado & rödvinsvinägrett

 
2 portioner
 
Ingredienser
pasta för 2 personer, kokt al dente (jag använde fullkornspasta)
1 knippe ruccola
1 avokado, tärnad
1/2 rödlök, hackad
8 skivor rökt lax
1 burk stenbitsrom
färsk dill, hackad
nymalen svartpeppar
 
Rödvinsvinägrett
3 msk olivolja
1 msk rödvinsvinäger
salt & nymald svartpeppar
 
Gör så här:
Blanda alla indredienser till salladen i en stor skål. Blanda ingredienserna till vinägretten i en liten skål. Ringla lite av vinägretten över salladen och spara resten till nästa gång du gör sallad.
Kommentarer
Kommentarer
   
   
milla  

Vilka härliga färger på salladen:)

Svar: Ja, visst ser det vårigt och fräscht ut :)
mskafferi.blogg.se

   
   
JUNITJEJ  

Mums, så gott!

Svar: Det är det kan jag lova :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Mormorsglamour-pyssel och inredning  

Du tar så otroligt fina bilder! Man vill liksom äta upp hela bilden :)

Träffas gärna igen här framöver. Förresten, häng med på Stora bloggdagen. Tror att den blir riktigt kul och givande.
Kram
Helena

Svar: Tack Helena :) Ja, det kanske man skulle göra... Har varit lite osäker på om jag kan den dagen men nu verkar det som att det skulle kunna gå. Jag kontaktar dig på fejjan så att vi kan prata ihop oss :) Kram!
mskafferi.blogg.se

   
   
Beata  

Det ser supergott ut!

Svar: Det är det kan jag lova :)
mskafferi.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback