Kryddig äppelkaka med valnötter och kolasås

 
 
Bättre än så här blir inte hösten! En god äppelkaka i miniformat med valnötter, varm kolasås och krämig vaniljglass. 
 
 
Självklart kan du göra en stor äppelkaka istället för flera små, Men det blir ju så mycket roligare så här :)
 

Kryddig äppelkaka med valnötter och kolasås

 
12 små äppelkakor (eller en stor)
 
Ingredienser
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
4 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1/2 tsk flingsalt
2 1/2 dl farinsocker
120 g rumsvarmt smör
2 ägg
1 1/2 dl gräddfil
2 äpplen, skalade och tunt skivade
1/2 dl strösocker + 1 tsk kanel
 
Kolasås
60 g smör
2 1/2 dl farinsocker
3 dl grädde
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, kanel, ingefära och salt i en bunke.
3. Vispa smör och farinsocker fluffigt i en annan bunke. Tillsätt ett ägg i taget och fortsätt vispa tills allt är väl blandat.
4. Rör i hälften av mjölblandningen och sedan hälften av gräddfilen. Upprepa med resten av mjölblandningen och resten av gräddfilen. Rör tills du har en jämn och tjock smet.
5. Blanda strösocker och kanel i en djup tallrik och vänd äppelbitarna i blandningen.
6. Smöra en muffinsplåt för 12 muffins. Klicka i lite smet i varje form och tryck i 3-4 äppelbitar. Fortsätt varva smet  och äppelbitar tills du fyllt formarna till ca 2/3 (beroende på hur stora muffinsformarna är kommer du eventuellt få lite smet över). 
7. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter. Låt svalna något och plåcka försiktigt upp äpelkakorna ur formarna.
 
Kolasås: Lägg alla ingredienser i en kastrull och värm försiktigt under omrörning tills sockret har smält. Låt koka upp och sänk sedan värmen. Låt sjuda i ca 5 minuter tills kolasåsen börjat tjockna.  
 
Servera äppelkakorna med valnötter, varm kolasås och god vaniljglass.
 
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Håkan Liljeqvist / Recepten.nu  

Det där ser enormt smaskigt ut. Äpple, nötter, kolasås, glass... allt det där är som ljuv musik för mig :) Blir nog till att testa detta.

   
   
Mrs Sunshine  

Kul med portionsformar, det blir så mycket festligare!
Nu kryllar det fullkomligt av äppelkakor i bloggvärlden:-) Din låter mycket god!

Christin

   
   
Ebba M  

Shit så gott det ser ut!

   
   

Där fick jag nåt gott att baka när mina äpplen i trädgården mognat :)

   
   
Anna - bakmamman  

Det här såg ju underbart ut! Du väljer verkligen bra recept :)

   
   
Felicia  

Kan du inte lägga ut något recept på goda chocolate chip cookies ? Dom e så grymt goda å du är riktigt duktig på recept ser jag!

Svar: Hej Felicia! Det finns faktiskt redan ett sånt recept här på bloggen. De här kakorna är verkligen supergoda: http://mskafferi.blogg.se/2012/april/chocolate-chip-cookies.htmlHa en bra dag!
mskafferi.blogg.se

   
   
Sanna  

Yummie! Det ser supermumsigt ut :)

   
   
Ella  

Vilken kombo! Är allergisk mot nötter men det är ju bara att utesluta :D mums! Har dessutom 5 äppelträd i trädgården så detta måste ju testas! Åh nu blev jag sugen ... :)

   
   
Frida  

Tjena mors!
Älskar att inspireras av alla dina recept och du är en blogg jag följer ganska så flitigt för tillfället.
Länkade till din blogg på min något mindre blogg, hoppas detta är okej. Om inte, lämna en kommentar så tar jag bort länken! Kika in och titta om du vill :)
/ Frida

Svar: Självklart är det ok, blir bara glad om andra länkar hit! Jättekul att du gillar bloggen :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Frida  

Åh, det ser supergott ut! Måste prova!

   
   
Katarina  

Vilken otroligt härlig och vacker blogg du har! Älskar designen och recepten och bilderna är ju inte helt fel dem heller! Gillart!!

Trevlig helg!

Svar: Vad kul att höra :)
mskafferi.blogg.se

   
   
Jessica  

Låter helt underbart gott, detta ska provas i helgen tror jag ;-)

   
   
Felicia  

Jag väntar på ett till recept! Jag går in på din blogg varje dag för inspiration, men nu har det inte vart något nytt recept på ett tag:(

Svar: Hej Felica! Vad kul att du besöker bloggen så ofta. Som jag nyligen skrev i ett inlägg önskar jag verkligen att jag hade tid för tätare inlägg, men efter jobb och familj blir det inte så överdrivet mycket tid till matlagning och fotografering. Men jag lovar, jag ska posta ett nytt inlägg så snart jag bara kan :) Något särskilt som önskas?
mskafferi.blogg.se

   
   
MADDISENJ  

det där både lät och såg fantastiskt ut


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback