Pasta Carbonara med bladspenat och citron

6
Hoppas ni har haft en lika skön lördag som jag. Ett svettigt träningspass och sedan hemmamys. Min dag förgylldes extra mycket av en enkel och härligt krämig tallrik med pasta carbonara, en vegetarisk sådan. 
 
 

Pasta Carbonara med bladspenat och citron

 
2 portioner
 
Ingredienser
150 g spaghetti
70 g bladspenat
1 ägg
1/2 dl creme fraiche
skalet av 1 citron, fint rivet
1/2 dl parmesanost, fint riven
salt och nymald svartpeppar
 
Gör så här:
1. Koka spaghettin i rikligt med saltat vatten. Under tiden kan du förbereda de andra ingredienserna.
2. Vispa ägget i en skål. Tillsätt creme fraiche och rivet citronskal och rör till allt är väl blandat.
3. Häll av pastavattnet när spaghettin är kokt al dente, men spara lite av pastavattnet i en skål. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och häll omedelbart tillbaka spaghettin i kastrullen. Tillsätt ca 1/2 dl av det sparade pastavattnet och bladspenaten. Lägg på ett lock och låt stå i ca 2 minuter mjuknar. Stäng av plattan.
4. Tillsätt creme fraiche- och äggblandningen och sedan den rivna parmesanosten. Rör om tills allt är väl blandat, sätt på locket och låt stå någon minut på den varma plattan tills att blivit varmt.
5. Smaka av med salt och peppar. Servera med lite extra riven parmesanost på toppen.

Kanske gillar du också...

 
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Frida  

Gott!

   
   

Jag har precis börjat att äta vegetariskt eftersom kött och ägg får mig att må illa för närvarande. Jag saknar helt inspiration till matlagning! Tack så mycket för tipset!!

   
   
Ebba Molin  

Det där lät himla gott, älskar spenat!

   
   
Helena  

Vegetariska alternativ gillas. Både spenat och permesanost är väldans gott:)

   
   
Joanna / byblondie.se  

Åh så gott!
Blev väldigt hungrig nu...:)

   
   
Alva  

Ser fantastiskt ut! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback