Frasiga våfflor

2
Det är våffeldag och vår. Härligt!

Det här är nog faktiskt min bästa tid på året. Man känner verkligen hur kroppen börjar tina upp efter en lång och kall vinter och så fort solen skiner känner man ett lyckorus. Nu fuskade jag visserligen med lite utlandssol i slutet av den här vintern, men ändå. När solen skiner ute och man kan städa undan vinterkläderna är det underbart att vara hemma i Sverige!


Våffeldagen alltså... Har ni ätit några våfflor idag? Här mumsade vi faktisk våfflor till frukost (eller kanske snarare brunch). Jag har ingen grädde i min våffelsmet vilket jag tycker ger ett frasigt resultat utan att våfflorna blir så där hemskt mäktiga. Och som den norrlänning jag är tycker jag att hjortronsylt och en klick grädde är ett måste till våfflorna.

Hur äter du helst dina våfflor?

Frasvåfflor


ca 12 våfflor

Ingredienser
100 g smör
4 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
5 dl kallt vatten

Gör så här:
1. Smält smöret och låt svalna något.
2. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt vatten och vispa till en klimpfri smet. Vispa i smöret.
3. Hetta upp ett våffeljärn och grädda våfflorna (ca 1 dl smet till varje våffla).

Kanske gillar du också...





Cheesecake Brownies Banana Split med keso
valnötter & bärsås
Ricotta Pancakes
Kommentarer
Kommentarer
   
   
Susanne - Lätta och Goda recept  

Vilken fantastiskt fin blogg du har.

Snygg design, fina foto och smarriga recept.

Här ska jag kika ofta :-)

   
   
Maria  

Jag hade förmånen att bli bjuden på våfflor som även de serverades med skogens guld: hjortron :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback