Ljummen potatissallad med räkor, sparris och pepparrotsdressing

2


Det har varit några hektiska veckor på jobbet och noll tid över till att blogga. Därför är det så otroligt skönt att få några dagar extra ledigt över Valborg. Bara slappa och göra sånt man känner för för stunden.

Igår var jag i Eskilstuna och hälsade på min bästa väninna som jag träffar alldeles för sällan. Det blev mycket god mat, några glas vin och många skratt. Nu ska jag spendera resten av ledigheten tillsammans med familjen och bara mysa. I Stockholm har vi haft helt underbart vårväder idag, hoppas verkligen att det håller i sig ett tag framöver.
 
 
Till lunch idag åt jag den här fräscha och våriga salladen. Jag älskar pepparrot och en pepparrotsdressing var ett perfekt tillbehör till räkor, sparris och rädisor. Den här salladen kommer jag äta många gånger i sommar!
 
Kan även tipsa om att det just nu står en härlig cheesecake och gottar till sig i kylskåpet och som ska avnjutas imorgon. Håll utkik efter receptet imorgon!
 
Ljummen potatissallad med räkor, sparris och pepparrotsdressing

Ljummen potatissallad med räkor, sparris och pepparrotsdressing


4 portioner

Ingredienser
8 kokta potatisar (gärna färskpotatis)
1 kg räkor med skal
1 bunt grön sparris (ca 250 g)
1 knippa rädisor (ca 150 g)
1 1/2 dl grovriven västerbottenost
1 påse babyspenat (ca 70 g)
1 msk färskpressad citronjuice
1/2 dl olivolja
1 tsk flingsalt
1 krm nymalt svartpeppar

Dressing
3 msk riven pepparrot
2 dl crème fraiche
1/2 dl mjölk
1/2 dl majonäs
1 tsk citronjuice
1 tsk flytande honung

Gör så här:
1. Skala räkorna.
2. Koka sparrisen i lättsaltat vatten i ca 3 minuter. Skar den i grova bitar.
3. Dela potatisen i lagom stora bitar. Skär rädisorna i skivor.
4. Blanda potatis, sparris, rädisor, bladspenat, räkor och den rivna osten i en stor skål.
5. Vispa ihop citronjuice, olivolja, salt och peppar och vänd ner i salladen.
6. Blanda alla ingredienser till dressingen och servera till salladen.

Kanske gillar du också...

 
Grekisk bönsallad Rostad potatissallad
med kyckling och pesto
Rostade grönsaker med
couscous, räkor och harissa
Trackback